معایب اقامت پرتغال

تاریخ ارسال : 1402/03/19

پاسپورت پرتغال به یکی از پاسپورت های قدرتمند دنیا تبدیل شده است؛ به همین علت پرتغال سرمایه گذاران و خانواده ها را برای داشتن زندگی امن و با ثبات به سمت خود جذب کرده است. در ادامه به برخی از معایب اقامت پرتغال می پردازیم.

معایب اقامت پرتغال

 

دریافت اقامت پرتغال و بهره مندی از مزایای شهروندی این کشور آرزوی هزاران نفر در سرتاسر جهان است.

پاسپورت پرتغال به یکی از پاسپورت های قدرتمند دنیا تبدیل شده است؛ به همین علت پرتغال سرمایه گذاران و خانواده ها را برای داشتن زندگی امن و با ثبات به سمت خود جذب کرده است. در ادامه به برخی از معایب اقامت پرتغال می پردازیم.

چگونه باید برای دریافت اقامت پرتغال اقدام کنیم؟

اگر قبلا به کشور پرتغال مهاجرت کرده باشید، باید دست کم شش سال  در آن به طور مستمر زندگی کنید تا بتوانید درخواست شهروندی مادام العمر پرتغال را بدهید.

در کنار احرازِ این شرط مهم، باید مدارک زیر را ارائه دهید.

  • عدم وجود سابقه کیفری در طی زندگی تان در کشور پرتغال تحت عنوانِ گواهی SEF.
  • تسلط کامل (مانند یک فرد بومی) به زبان پرتغالی.
  • مدارک و پرونده بهداشتی که نشان دهد بیماری خاصی (روحی/ جسمی) ندارید.
  • مدارکی که نشان دهد در طی شش سال به صورت پیوسته در کشور پرتغال اقامت داشته اید.

برای اینکه نشان دهید به زبان پرتغالی تسلط دارید، باید آزمون زبان CIPLE را در سطح A2 ارائه دهید.

دولت این کشور در سال ۲۰۰۶ شرکت در این آزمون را اجباری اعلام کرد.

شما به عنوان یک مهاجر می توانید با شرکت در این آزمون توانایی خود را در درک مطالب و مفاهیم، استفاده از عبارات روزمره پرتغالی و … نشان دهید.

یادگیری زبان پرتغالی برای کسانی که با زبان های اروپایی آشنا هستند چندان سخت نیست.

نکته: اگر با فردی پرتغالی ازدواج کرده باشید، می توانید بعد از سه سال زندگی مشترک در پرتغال، اقامت دائم را دریافت کنید.

بررسی چالش ها و معایب اقامت پرتغال

بررسی چالش ها و معایب اقامت پرتغال

معایب اقامت پرتغال چه هستند؟

بازه زمانی شش ساله جهت دریافت اقامت دائم پرتغال در مقایسه با کشورهایی مانند یونان یا اسپانیا بسیار کم است.

همچنین این کشور دسترسی مستقیم شهروندانش را به سیستم مراقبت های بهداشتی، سفر راحت و بی دردسر به کشور های حوزه شنگن و … فراهم می کند.

با این همه اگر گلدن ویزای کشور پرتغال را دریافت کنید (در ازای سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار یورو اعطا می شود) یا بعد از شش سال زندگی در این کشور برای دریافت شهروندی درخواست دهید، باید بدانید که زندگی و شرایط کشور پرتغال به صورت صد در صدی عالی و فوق العاده نیست!

در ادامه به برخی از معایب اقامت پرتغال وجود دارند اشاره کرده ایم.

✓ بعد از سال ۲۰۲۲ محدودیت هایی در زمینه خرید ملک و مسکن در بسیاری از مناطق پرتغال اعمال شد که به موجب آن نمی توانید در مناطقی مانند لیسبون، پورتو و اکثر مناطق ساحلی این کشور ملک مسکونی خریداری کنید.

✓ برای دریافت ویزای طلایی پرتغال جهت اخذ اقامت باید هزینه ای بالغ بر ۵ هزار یورو به ازای هر فرد خانواده بپردازید تا درخواست اقامت شما بررسی شود (البته اگر هزینه های استخدام وکیل و … را کنار بگذارید).

اگر به اقامت بلند مدت فکر می کنید، باید به دنبال شغل مناسب در این کشور برای گذراندن امور روزمره تان باشید یا یک حساب پر از پول برای خرج کردن داشته باشید؛ زیرا پرتغال کشور ارزانی برای زندگی نیست.

✓ برای دریافت ویزای طلایی و اقامت دائم پرتغال باید حتما یک ملک خریداری کنید. اگر نمی توانید فورا برای سرمایه گذاری در این کشور اقدام کنید، می توانید یک سفر توریستی ۹۰ روزه به پرتغال داشته باشید و چند روز در این کشور زندگی کنید تا شرایط آن را بسنجید.

برای اقامت شش ساله در این کشور نیز می توانید به همین روش عمل کنید. (شایان ذکر است که زندگی توریستی ۹۰ روزه در یکی از شهرهای این کشور طبق گفته مهاجران با یک سال زندگی کردن در آن از زمین تا آسمان فرق می کند.)

✓ اگر اقامت پرتغال از طریق سرمایه گذاری را برای اخذ شهروندی یا ویزای طلایی پرتغال انتخاب می کنید باید بدانید که سرمایه شما دست کم باید به مدت ۵ سال در یکی از بانک های این کشور بلوکه شود.

مشکلات و معایب اقامت پرتغال

مشکلات و معایب اقامت پرتغال

سوالات متداول

چگونه می توان اقامت کشور پرتغال را گرفت؟

روش های رایج دریافت اقامت پرتغال شامل ازدواج، تحصیل، کار، سرمایه گذاری هستند. برای ایرانیانی که خارج از کشورهای اتحادیه اروپا زندگی می کنند، دریافت ویزا ضروری است.

با توجه به شرایط تان می توانید برای زندگی به مدت شش سال در پرتغال پس از دریافت ویزا ادامه دهید.

یا اینکه با توجه به مبلغ سرمایه گذاری تان گلدن ویزای این کشور را اخذ کنید.

اخذ اقامت پرتغال آسان است؟

برای دریافت شهروندی پرتغال باید به صورت دقیق عمل کنید تا موفق شوید.

دولت این کشور بوروکراسی خاص خود را دارد و مدارک زیادی را از شما دریافت خواهد کرد تا در نهایت شهروندی شما را صادر کند.

بنابراین می توان گفت که اخذ اقامت پرتغال نسبتا آسان می باشد.

مدت اخذ اقامت کشور پرتغال چقدر است؟

بعد از شش سال و نیم زندگی در این کشور به صورت مستمر می توانید برای دریافت اقامت و پاسپورت پرتغال اقدام کنید. داشتن حداقل شرایط اقامت و در اختیار داشتن ویزای معتبر از ابتدایی ترین قوانین ارائه اقامت به مهاجران در این کشور است.

مهم ترین معایب اقامت پرتغال

  • هزینه زندگی: هزینه زندگی در برخی مناطق پرتغال، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند لیسبون و پورتو، معمولاً بالا است، به‌ویژه در مورد مسکن و اجاره خانه‌ها.
  • زبان: زبان پرتغالی، زبان رسمی کشور است و صحبت کردن به زبان پرتغالی می‌تواند چالشی برای افرادی که از قبل این زبان را نمی‌شناسند، به ویژه در زندگی روزمره و ارتباط با مردم باشد.
  • بیروکراسی: برخی افراد ممکن است با بیروکراسی گسترده در پرتغال مواجه شوند که ممکن است فرآیندها را پیچیده کند، به‌ویژه در مورد مسائل مهاجرتی و قوانین.
  • رفاه اجتماعی: برخی از خدمات اساسی مانند سلامتی و آموزش در پرتعال دارای نقص می باشند.
  • رقابت برای شغل: با افزایش تقاضا برای اقامت پرتغال، رقابت برای شغل‌ها نیز افزایش یافته است و ممکن است برای یافتن شغل مناسب به چالش برخورد کنید.