قوانین جدید رفت و آمد بین کشورهای منطقه شنگن

تاریخ ارسال : 1401/03/12

منطقه شنگن به مجموعه ۲۶ کشور اروپایی اشاره دارد که طی یک توافق‌نامه چند جانبه‌ی بی نظیر، با هم متحد شده و به موجب آن امکان سفر آزاد در داخل و بین کشورهای عضو فراهم شده است. این توافق‌نامه به شهروندان عضو اتحادیه اروپا و شهروندان خارج از اتحادیه اروپا این امکان را می‌دهد تا آزادانه و بدون کنترل‌های مرزی به کشورهای عضو سفر کنند.

منطقه شنگن به مجموعه ۲۶ کشور اروپایی اشاره دارد که طی یک توافق‌نامه چند جانبه‌ی بی نظیر، با هم متحد شده و به موجب آن امکان سفر آزاد در داخل و بین کشورهای عضو فراهم شده است. این توافق‌نامه به شهروندان عضو اتحادیه اروپا و شهروندان خارج از اتحادیه اروپا این امکان را می‌دهد تا آزادانه و بدون کنترل‌های مرزی به کشورهای عضو سفر کنند.

تمامی این ۲۶ کشور اروپایی، در صدد تصویب قوانین جدید برای مهار شیوع کرونا ویروس هستند و از جمله قابل‌ توجه‌ترین این قوانین، محدودیت‌های جدید سفر، تمهیدات جدید ایمن‌سازی در برابر تهدیدها و روش‌های مختلف بازرسی مرزهای داخلی است. 

این اتحادیه در حال تست تاکتیک‌های جدیدی برای کمک به چالش‌های همسایگی است. مسئله اینجا است که سفر از کشوری به کشور دیگر، در چگونگی افزایش سرعت گسترش کرونا ویروس و چگونگی مهار آن، تاثیر بسیار زیادی داشته است. در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱، کمیسیون اروپا قوانین جدیدی را وضع کرده و امیدوار است به موجب آن، منطقه تقویت شود و در عین حال، برنامه عملیاتی جهت جلوگیری از حملات احتمالی آینده (چه از جانب تروریست‌ها و چه از جانب یک تهدید اپیدمیولوژیک دیگر) خواهد بود.

وبروس کرونا اولین چالشی نیست که گروهی از کشورهای منطقه در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند. در سال ۲۰۱۵، منطقه با بحران پناهنده‌هایی روبرو شد که برخی از اعضای منطقه را تحت فشار قرار داد تا کنترل مرزهای داخلی را از سر گیرند و کاملا برخلاف آنچه در توافق‌نامه بیان شده بود، عمل کنند. پس از مدت زمان کوتاهی، حملات تروریستی مداوم و تهدیدهای بیشتر اروپا منجر به کنترل‌های شدیدتر شد. با بروز خطر کووید-۱۹ که تیر خلاصی برای منطقه شنگن بود، کمیسیون اروپا به امید تجدید اعتماد در میان کشورهای عضو، دست به کار شد.

کمیسیون اروپا در یادداشت تفاهم‌نامه‌ای بیان کرد: “شنگن عامل محوری منطقه‌ی آزادی، ایمنی و عدالت و یک عنصر کلیدی، برای عملکرد بازار مشترک است و ایجاد آن، مزایای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی را برای جامعه اروپایی به همراه داشته است.”

اولین گامی که کمیسیون قصد دارد بردارد، بازنگری قوانین مرزی شنگن است. مطابق آنچه که برای منطقه در نظر گرفته شده است، تنها راهی که ممکن است بکار گرفته شود این است که قوانین در سراسر هر کشور و هر مرزی، به طور یکسان اعمال شود. زمانی که دولت‌های مستقل تصمیم به اعمال محدودیت‌ها یا کنترل‌های شدید می‌گیرند، قدرت اتحادیه را تضعیف می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، کمیسیون امیدوار به تقویت امنیت در مرزهای خارجی کشورها است تا بتوانند نقل و انتقال‌های درون مرزی خود را آزادسازی نماید.

در طول پاندمی کرونا، گفت و شنودهایی وجود داشت مبنی بر اینکه کشورهای منطقه شنگن می‌بایست محدودیت‌های سفر را اعمال کنند و کشورهای عضو با فهرستی از مناطقی موافقت کردند که با مشکلات اپیدمیولوژیکی می‌توانستند مسائل و دغدغه‌هایی برای سایر کشورهای عضو ایجاد کنند. با این حال، تمام کشورهای عضو از این فهرست پیروی نکردند. کمیسیون اروپا امیدوار است آن را اصلاح کند که این امر، مجدد بر نیاز به اعتماد برای عملکرد منطقه تاکید می‌کند. قانون جدید ارائه شده، بیان می‌کند اقدامات اتخاذ شده در مرزهای خارجی می‌بایست به صورت یکسان در تمام ۲۶ کشور عضو منطقه شنگن اعمال شود.

قانون دیگری که در واقع جدید نیست اما مجددا در بین کشورها مورد تاکید قرار گرفته این است که کنترل‌ مرزهای داخلی تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده شود. کمیسیون می‌گوید باید یک ارزیابی ریسک برای هر کشور عضو اتحادیه که معتقد است اجرای کنترل‌ها برای مدتی بیش از ۶ ماه نیاز دارد، وجود داشته باشد. هر کشوری به مدت 18 ماه از توافق‌نامه کنترل مرزی منحرف شده باشد، مورد بازنگری کمیسیون قرار خواهد گرفت و کمیسیون در مورد اینکه آیا این کنترل‌ها ضروری هستند یا خیر، نظر خواهد داد. همچنین کمیسیون اعلام کرده است کنترل مرزهای داخلی، به هیچ عنوان نباید برای مدت بیش از ۲ سال برقرار باشد.

برای کمک به حفظ این قانون، کمیسیون” اقدامات جایگزینی” را مطرح کرده است که امنیت را بدون بستن مرزهای داخلی افزایش خواهد داد. به عبارت دیگر، کمیسیون بیان کرده است کشورهای عضو باید به جای بستن دسترسی بین کشورها، اختیارات و بازرسی‌های منظم پلیسی‌شان را اجرا کنند. بررسی‌های بهداشتی عمومی نیز می‌تواند بر بستن مرزهای داخلی اولویت داشته باشد.

برای اطمینان از عملکرد این قوانین شنگن، کمیسیون خواستار بهبود همکاری، ارتباط و هماهنگی میان پلیس و مراکز بهداشت عمومی در کشورهای مختلف است.

در این یادداشت آمده است: “تمامی راه حل‌های پیشنهادی در معاهده جدید، در زمینه مهاجرت و پناهندگی، در مدیریت موثر مهاجرت، همکاری نزدیک‌تر، تقسیم مسئولیت در میان کشورهای عضو و یک چارچوب همبستگی لازم الاجرا، دخیل خواهد بود و در نتیجه منطقه شنگن را تقویت خواهد کرد”.

با این حال، کمیسیون تنها بر روی پلن A و B متمرکز نشده است. یکی از قوانین مطرح شده این است که کشورهای عضو باید برنامه اضطراری برای مواقعی که تهدیدی اکثریت آن کشور را تحت تاثیر قرار داده است و نمی‌توانند به روش‌های از پیش تعیین شده با آن مقابله کنند، طراحی کنند. در این بخش، کمیسیون اروپا فرض می‌کند ممکن است کشورهای مستقل برای مقابله با تهدیدات مجبور به ترک معاهده شوند. با این حال، سایر کشورهای عضو باید قادر به پیشنهاد یک راه حل احتمالی باشند و کنترل مرزهای داخلی باید تا حد امکان به طور یکسان و یکنواخت منظم باقی بماند تا این اطمینان حاصل شود که این تهدیدها به سایر کشورها سرایت نمی‌کند.

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی در بیانیه‌ای اذعان کرده است: “پاندمی به وضوح نشان داد که منطقه شنگن برای اقتصاد و جوامع ما کلیدی است.” و در ادامه افزود: “با پیشنهادات امروز ما، می‌توانیم مطمئن باشیم که کنترل مرزها به عنوان آخرین راه حل، و بر اساس ارزیابی مشترک و تنها زمانی که نیاز باشد، مطرح می‌شود. ما ابزارهایی را در اختیار کشورهای عضو قرار می‌دهیم تا به چالش‌هایی که با آن مواجه شده‌اند، رسیدگی کنند. و همچنین این اطمینان را می‌دهیم که مرزهای خارجی اتحادیه اروپا از جمله در شرایطی که مهاجرین برای مقاصد سیاسی مورد استفاده قرار می‌دهند، با همدیگر مدیریت می‌کنیم.”

قوانین جدید بر روی کشورهای زیر تاثیر می‌گذارد:

  • اتریش
  • بلژیک
  • جمهوری چک
  • دانمارک
  • استونی
  • فنلاند
  • فرانسه
  • آلمان
  • یونان
  • مجارستان
  • ایسلند
  • ایتالیا
  • لتونی
  • لیختن اشتاین
  • لیتوانی
  • لوکزامبورگ
  • مالت
  • هلند
  • نروژ
  • لهستان
  • پرتغال
  • اسلواکی
  • اسلوونی
  • اسپانیا
  • سوئد
  • سوئیس

و اما دومینیکا جواهری بکر و دست نخورده در دل دریای کارائیب و جنوب شرقی فلوریدای آمریکا، در حال حاضر یکی از اعضای کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا است. لازم به ذکر است پاسپورت دومینیکا یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیاست که به شما امکان سفر بدون ویزا به بیش از ۱۴۰ کشور در سراسر جهان از جمله انگلستان و بیشتر کشورهای مشترک‌المنافع انگلستان و تمامی کشورهای عضو منطقه شنگن را می‌دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر دومینیکا در لیست کشورهای قرمز قرار ندارد، با داشتن پاسپورت دومینیکا به راحتی می توانید به بیشتر کشورهای حوزه شنگن و انگلیس سفر کنید.